SUVISED VÄLJAKUTSED MAKSA TERVISELE

SUVISED VÄLJAKUTSED MAKSA TERVISELE

Suvi on ideaalne aeg lõõgastumiseks ning heade maitsete nautimiseks. Eestimaa lühike suvi on suurepärane aeg puhkamiseks ja akude laadimiseks. Suve juurde kuulub kindlasti ka tulistel sütel grillitud liha ning grilli kõrvale värskendav keelekaste. Tasub meeles pidada, et mõned söögid ja joogid võivad olla maksale suureks koormaks.

Enne, kui räägime sellest, kuidas ära tunda, et Su maks on ülekoormatud, peaksid teadma, milleks meile üldse see elutähtis organ vajalik on?
Maksa peamine ülesanne on kõikide organismile kahjulike ainete lagundamine ja seedeprotsessile kaasaaitamine sapphapete tootmise näol. Viimaste sündmuste valguses on oluline välja tuua asjaolu, et maksal on tähtis roll ka immuunsüsteemi töös.

Juba väiksemgi koormus maksas võib anda meile mitmel erineval viisil märku, kuid suvisel ajal enamlevinud probleemid on seotud seedimisprobleemidega (gaasid, puhitus, raskustunne tõhu). Teisalt võib maksa ülekoormus anda märku ka sellega, et tekivad muutused küüntes ning nahaprobleemid (sügelev nahk, akne ja ekseem). Neile muutustele tasub pöörata võimalikult varakult tähelepanu, et vältida maksas põletiku tekkimist ja maksafunktsioonide edasist halvenemist.

Maksafunktsiooni häire tekib suvel märkamatult ja sageli on see seotud ebatervisliku söömise (või joomisega). Peamised probleemsed söögid, eriti suurtes kogustes on: grillvorstid -ja liha ning snäkid, milles on palju rasva ja soola. Jookide poolest võivad olla probleemiks nii alkohoolsed kui ka mittealkohoolsed karastusjoogid. Viimaste puhul peamiselt on kahjulik üleliigne suhkur. Alkohoolsete jookide puhul on probleemiks alkohol ise. Siiski paljud meist mõtlevad, et “suvel ju võib”! Ja nii naudime taas pokaali veiniga sumedaid suveõhtuid. Tihti juhtub, et endalegi märkamatult, puhates ja lõõgastudes koormame liigselt maksa.

Maksa tervise säilitamiseks on suvel vaja jälgida vana hea taldrikureeglit, millest maitsev grillliha moodustaks ainult veerandi, ka suvisel hooajal. Peamiselt täida taldrik ikka vikerkaarevärviliste puu- ja köögiviljadega. Seda reeglit tasub jälgida ka ülekaaluga kimpus olevatel inimestel, sest ülekaal on maksale suureks ohuks. Ülekaaluliste arv Eestis üha kasvab – 51% eestlastest on ülekaalulised või juba rasvunud. Ülekaal omakorda põhjustab rasvmaksa teket. Rasvmaksa esineb 90% ülekaalulistest.

Maksa tervise heaks on inimesel endal võimalik palju ära teha. Mõõdukas liikumine, õige toitumine, hoiduda alkoholist ja magustest karastusjookidest ning vee piisav joomine on lihtsad elustiiliharjumused, mis hoiavad maksa.
Maksafunktsiooni toetavad toidud on mustikad, pähklid ning aedviljad, eriti brokoli, oad ja rohelised toorsalatid. Need sisaldavad palju antioksüdante ning maksale kasulikku E-vitamiini.
Maksa funktsiooni taastumisel on tähtsal kohal aminohapped, mis suurendavad maksarakkude antioksüdantset võimekust.
Maksa toetusravis alati on kesksel kohal koliin. See on emulgeerivate omadustega vitamiin. Maksa tervise jaoks tähendab see seda, et koliin aitab vabaneda üleliigsest maksa (ja veresoontesse) ladestunud rasvast, sest koliin aitab lahustada kehasse ladestunud rasvu. Kõige paremad koliini allikad on muna, maks, mereannid ning kapsas.

Kui Sinu dieet ei ole olnud piisavalt tulemuslik, siis tutvu Ipharma veebipoes pakutavate maksateotuspreparaatidega: Maksatooted

 Ilusat suve jätku!



Seotud tooted