KAS SUVEL ON SOOLA MAITSE?

KAS SUVEL ON SOOLA MAITSE?

Tundub, et Põhjamaade inimeste elu käib pidevas suve ootuses ja kui see ükskord käes, siis igat päeva nauditakse väikese hirmuga, et see saab liiga kiirelt otsa. Suvel tahame kõik natuke „vabamalt võtta“- sõpradega kohtuda, grilli- ja aiapidusid pidada. Suvetoitude hulka kuuluvad grillitud liha ja kala, suitsuahjud huugavad, salatid, jäätised…
Aga me ei tohi sealjuures jätta mõtlemata tervisele. On üldiselt teada, et, liiga palju rasva ja magusat on kurjast, seda peab jälgima. Palju vähem teatakse, et meie toidus varitseb veel üks varjatud oht - sool.

Soola teema on samuti vaja luubi alla võtta, sest sool sisaldab suures koguses naatriumi. Ja liiga palju natriumi on tõsine oht tervisele.
Sool, nagu suhkurgi, on sõltuvusaine. Mida rohkem me soola toidu sisse paneme, seda rohkem seda tahame. Üleliigne sool põhjustab pikaajalisel tarbimisel aga tõsiseid terviseriske.

Mida elab läbi meie keha, kui see saab päevast-päeva liiga palju soola?

  • Neerud on koormatud, sest soolase liigtarvitamine paneb meid rohkelt vedelikku tarbima.
  • Samas tekitavad tursed, sest sool hoiab kehas vett kinni.  
  • Kui vedeliku hulk kehas suureneb, siis suureneb ka veremaht veresoontes ja sellega seoses tõuseb vererõhk - pika aja jooksul see võib viia insuldi ja infarktini.
  • Liigne soola tarvitamine toob kaasa südamele kasuliku mineraali, kaaliumi, defitsiidi, sest üleliigsest naatriumist vabanemiseks peab keha pidevalt kulutama kaaliumi varusid.
  • Ülemäärane kaltsiumi eritumine uriiniga soodustab luude hõrenemist

 The New England Journal of Medicine 2010 a. avaldatud uuringust („Global Sodium Consumption and Death from Cardiovascular Causes“) tuli välja, et soolaliigtarbimine põhjustab maailmas koguni  1,65 miljonit südame-veresoonkonna haiguste surma aastas. Tänaseks võib see number olla suuremgi. Tähelepanuväärne fakt, et grusiinide, kõvade šašlõkimeistrite, hulgas oli see arv suurim.

Optimaalne soola kogus päevas on 5 grammi.
Lubatud maksimum päevas on 6g ehk 1 teelusikatäis soola kõikidelt tarbitud toitudelt kokku. 80% tänapäevasest soola liigtarbimisest on seotud pooltoodetega, suvisel ajal peaasjalikult kõikvõimalike  grilltoodetega.
Kui järgmine kord grillid, vaata milline on toote soosasisaldus. Kui on üle 1 grammi 100g kohta, siis seda on selgelt palju. 20% pävas tarbitavast soola kogusest on seotud soola lisamisega toiduvalmistamisel. Iga kord kui soola lisad, mõtle oma südamele! Muuhulgas on hea teada, et kui vähendada kuni 30%  soola toidus, jääb see meie maitsemeeltele märkamatuks.

Kui hoolid oma tervisest, siis suvi on parim aeg muutusteks.

Soovitused soola tarbimise vähendamiseks kohe:

  • Tee võimalusel ise süüa, sest valmistoidud on suure soola sisaldusega.
  • Toiduvalmistamisel eelista maitsestamist vürtsidega ja väldi soola.
  • Kui lisad soola, ära lisa soola kunagi enne toidu maitsmist.
  • Ära söö ise ega paku teistele soolaseid snäkke.
  • Võimaluste piires asendada soolane grill või suitsutatud toit värskete aed- või puuviljadega
  • Kui otsustad grillida poe kaupa, siis jälgi toodete soolasisaldust!

 

Kui Sulle tundub,  et otsid enamat, siis vaata www.sydamesool.ee , uudne Cardio Complex Südamesool on meeldivalt soolase maitsega, aga sisaldab 50% vähem naatriumi.

Et varustada end suveperioodiks parima soolga iPharma Tervisepoes:  Südamesool

Naudi suviseid aiapidusid jäädes tervislikuks !