SUHKRUHAIGUS EI OLE MAGUS

SUHKRUHAIGUS EI OLE MAGUS

Diabeet, rahvakeeli suhkruhaigus, mõjutab kogu maailmas üle 450 miljonit inimest ja on peamine pimeduse, insuldi ja alajäsemete amputatsiooni põhjus. Nii nagu kogu maailmas, on diabeet ka Eestis suur meditsiiniline probleem - üle 70 000 Eesti inimese võitleb selle piinava haigusega igapäevaselt ja arvatakse, et teist samapalju istub piltlikult öeldes „pommi otsas“ - nad ei tea veel, et põevad seda. Sellele haigusele on iseloomulik püsivalt kõrge vere suhkru tase.
14. november on rahvusvaheline diabeedipäev – sel päeval pööratakse tavalisest rohkem tähelepanu selle raske haiguse ravimisele ja ennetamisele, aga diabeetikud peavad võitlema enda tervise eest iga päev. Enamus diabeedihaigeid põeb 2. tüüpi diabeeti, mis on paljuski elutstiili haigus.

Elustiili haigus tähendab seda, et haigus kujuneb välja ebatervislike elustiili valikute tõttu.  
Samas on hea uudis see, et nende samade elustiili valikutega saab haigust ja selle arengut ka tagasi pöörata. Diabeet ei teki üleöö, vaid hiilib ligi vargsi -  isegi kuni 10 aastat võib ta varitseda ilma otseste süptomiteta, enne kui ründab.

Tavaliselt tabab haigus parimas produktiivses eas inimesi - umbes 40-50 eluaastates, siis kui elus on saavutatud juba palju eesmärke ning materiaalses mõttes näikse kõik sujuvat ülesmäge. Kujundlikult mõeldes on diabeet nagu kiirrong, mis hääletult Sinu poole tuhiseb.
Kui Sa ebatervislike valikute rööbastelt õigeaegselt ära ei hüppa, siis see rong sõidab Sinu elust üle. Selleks, et rongi märgata, tuleb vaadata kriitiliselt oma toidulauale ja füüsilisele aktiivsusele otsa. Kas Sa oled tervislike valikute teel või oled sattunud raudteerööbastele, millel tuiskab diabeedi kiirrong ? 

Milliseid märke peaksid tähele panema?
Kui sa oled ülekaaluline, naisena on sul talje ümbermõõt üle 88 cm ja mehena üle 90 cm, toitud ebatervislikult, oled väheliikuv ja kehva unekvaliteediga, siis on viimane aeg ohjad haarata ja tervise eest võitlema hakata.

Rasvumist peetakse 2. tüüpi diabeedi arengu otsustavaks riskiteguriks - seega esimese asjana alanda kaalu läbi tasakaalustatud toitumise ja liikumise. Kaalu alandamiseks on toitumise korrastamine kriitilise tähtsusega, sest ebatervislikku toidulauda ei suuda pika aja jooksul kompenseerida ka väga aktiivne kehaline liikumine.
Kõige olulisem on suurendada juur- ja puuviljade osakaalu valge jahu ja suhkrurikaste toitude arvelt. Niimoodi ei lase positiivsed muutused kaalunumbris ennast kaua oodata. Väiksema kehakaaluga inimesel on energiat rohkem ja oluliselt kergem suurendada kehalist aktiivsust.
Kõigest 30 minutit tavapärasest tempokamat liikumist päevas on alustuseks täiesti piisav. Liikumine soodustab suhkru transporti rakkudesse - tulemuseks veresuhkur langeb. Spordi puhul on tore see, et sellel on positiivne mõju ka pärast tegelikku tegevust. Kuni 48 tundi pärast treeningut ammutavad meie lihased verest suhkrut.

Väga suur roll diabeedi ennetusel lasub ka kvaliteetsel unel. Ameerika pikaajalise uuringu järgi on inimestel, kes magavad 5 tundi või vähem, diabeet 1,5 korda sagedamini kui inimestel, kes magavad piisavalt.
Unepuudus  suurendab söögiisu ja see omakorda põhjustab rasvumist, mis liigeshädade kõrval suurendab ka diabeedi tekkimise ohtu. Kehaline aktiivsuse kasv aitab kaasa paremale unekvaliteedile. Eriti positiivne on selle mõju siis, kui tööl või elus on just vaimselt pingelised ajad. Mõõdukas kehaline koormus aitab maandada vaimseid pingeid ja puhastada aju mõtetest, mis ei anna rahu, eriti õhtuti enne magamaminekut.

Tervislik elustiil ei päästa ainult Sind ennast, vaid aitab päästa ka paljusid teisi inimesi meie ümber.
2020 aasta kevadel tõi Eesti Haigekassa välja, et koguni 4/5 haigekassa rahadest läheb 20% haigete ravimisele, kelle haigused on suuresti elustiilist tingitud. Kui sellistes olukordade peale peaks me kulutama vähem raha, siis jääks rohkem raha tõsiste haiguste raviks....
Seega iga kaotatud kilo loeb! See võib Teie tervist parandada rohkem kui oskate oodata. Jah, see kõik nõuab distsipliini, kuid mõtelgem korraks, kui palju raha ja distsipliini nõuab ravimite regulaarne tarvitamine ja  haiguse ohjamine terve elu ülejäänud elu jooksul...

Ja kui ongi peale väsitavat tööpäeva raske spordijalatseid jalga saada või järjekordne ebatervislik ahvatlus poodi jätta, tasub mõelda nii, et hoides end tervena, võib selle raha eest saada keerulise ja kalli operatsiooni või kuluka ravi mõni laps, kelle elu alles ees.
Me kõik saame olla kellegi jaoks kangelased, isegi kui selle eest medaleid ei anta, piisab sellest, kui elada tervislikult.

Püsigem terved!